Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

Θύμα της κρίσης και η εκπαίδευση, του Κώστα Σιαμέλη



Οι  Έλληνες θυσιάζουν πλέον στο βωμό της μακροχρόνιας ύφεσης και αυτό που μέχρι πρόσφατα αποκαλούσαν “το μέλλον των παιδιών τους”, την εκπαίδευση. Ταυτόχρονα η έννοια της προληπτικής ιατρικής εν έτει 2014 τείνει να γίνει μία ανάμνηση του παρελθόντος.
 



Τα παραπάνω προκύπτουν από τα αποτελέσματα έρευνας με τίτλο “Οι επιπτώσεις της κρίσης στους καταναλωτές” που διενήργησε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών σε συνεργασία με την εταιρεία “Tothepoint” το χρονικό διάστημα 10-12 Μαρτίου 2014. Στην έρευνα, που πραγματοποιείται σε ετήσια βάση, συμμετείχαν 892 καταναλωτές από το νομό Θεσσαλονίκης. Από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων της φετινής και της περσινής έρευνας προκύπτουν, όπως τόνισαν τα στελέχη του ΚΕΠΚΑ, σοκαριστικά αποτελέσματα.
“Η άνοδος κατά 16,2% μέσα σε έναν χρόνο αυτών που δηλώνουν ότι μείωσαν την κατανάλωση που σχετίζεται με την εκπαίδευση έχει δύο εξηγήσεις. Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες είναι πλέον δυσβάστακτες, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε εκπτώσεις ακόμη και σε ό,τι σχετίζεται με τη μόρφωση”, είπε ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ Νίκος Τσεμπερλίδης και πρόσθεσε: “Η δεύτερη εξήγηση σχετίζεται με την έλλειψη προσδοκίας για επαγγελματική αποκατάσταση με εφόδια τους τίτλους σπουδών. Οι Έλληνες σε σημαντικό βαθμό επαναπροσδιορίζουν αντιλήψεις - πεποιθήσεις δεκαετιών, με το σκεπτικό ότι η χρηματική επένδυση για την απόκτηση πτυχίων δεν… προφυλάσσει από το τέρας της ανεργίας”.
Το 2014 βάσει της έρευνας ποσοστό 22,5% των πολιτών του νομού Θεσσαλονίκης φρόντισε να δαπανήσει λιγότερα ευρώ για την υγεία έναντι 6,1% πέρυσι. Η μείωση αυτή ήρθε με τον περιορισμό επισκέψεων στο γιατρό, με τη λήψη λιγότερων φαρμάκων αλλά και με την αύξηση του χρονικού περιθωρίου για τα τσεκάπ.
Όσον αφορά το θέμα των ημερών με την τιμή του γάλακτος, των βιβλίων και των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ο Νίκος Τσεμπερλίδης θεωρεί ότι είναι αστείο να πιστεύει κανείς πως η ακρίβεια μπορεί να δεχτεί ισχυρό πλήγμα από την επανατιμολόγηση των συγκεκριμένων προϊόντων. Αυτό που σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΕΠΚΑ προκαλεί ερωτηματικά είναι η τιμολογιακή πολιτική των λιγοστών πολυεθνικών εταιρειών που εμπορεύονται το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτικών αγαθών: “Οι εταιρείες προτιμούν να κάνουν προσφορές (1+1 προϊόν κ.λπ.) κρατώντας ψηλά τις τιμές παρά να τις κατεβάσουν. Η τακτική αυτή ίσως και να σημαίνει ότι προβλέπουν για το μέλλον ανάκαμψη της αγοραστικής δυνατότητας των Ελλήνων”.
Η γενική γραμματέας του ΚΕΠΚΑ Ευαγγελία Κεκελέκη είπε πως η χώρα είναι το μεγαλύτερο θύμα καταναλωτικής φτώχειας σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση: “Δεν είμαστε όμως η μοναδική περίπτωση. Η φτώχεια και η ανεργία καλπάζουν σε κάθε γωνιά της γηραιάς ηπείρου. Δεν αποκλείεται στις επερχόμενες ευρωεκλογές να σαρώσουν οι ευρωσκεπτικιστές, με αποτέλεσμα το επόμενο ευρωκοινοβούλιο να μην μπορεί να είναι παραγωγικό”.
Το 91,2% των καταναλωτών έχει μειώσει γενικά την κατανάλωση τον τελευταίο χρόνο. Από αυτούς το 79,0% μείωσε τις αγορές ένδυσης-υπόδησης, το 61,8% τη διασκέδαση, το 55,2% την αγορά τροφίμων, το 49,4% τη θέρμανση, το 47,6% τις διακοπές, το 38,6% το ηλεκτρικό ρεύμα, την ύδρευση, τις τηλεπικοινωνίες, το 37,4% τις μετακινήσεις, το 28,9% τα καλλυντικά, το 27,2% τον οικιακό εξοπλισμό, το 26,7% τα είδη καθαριότητας σπιτιού, το 25,7% τα είδη προσωπικής υγιεινής, το 22,5% την υγεία και το 19,7% την εκπαίδευση.
Οι μειώσεις που καταγράφηκαν είναι πολύ πιο έντονες σε όλες τις κατηγορίες εξόδων σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα το 2013.
- Πέρυσι το 71,7% των καταναλωτών δήλωνε ότι είχε περιορίσει τα έξοδα για ένδυση-υπόδηση. Το 2014 το ποσοστό αυξήθηκε στο 79%.
- Το 2013 το 57,3% περιόρισε τα έξοδα για διασκέδαση. Φέτος το ποσοστό αυξήθηκε στο 61,8%.
- Το 2013 το 48,4% δήλωνε ότι είχε περιορίσει τα έξοδα για τρόφιμα. Το 2014 το ποσοστό αυξήθηκε στο 55,2%.
- Πέρυσι το 21,2% είχε περιορίσει τα έξοδα για μετακινήσεις. Το 2014 το ποσοστό αυξήθηκε στο 37,4%.
- Το 2013 το 20,8% είχε περιορίσει τα έξοδα για θέρμανση. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 49,4%.
- Το 2013 το 20% δήλωνε ότι είχε περιορίσει τα έξοδα για διακοπές. Το 2014 το ποσοστό αυξήθηκε στο 47,6%.
- Το 2013 το 17,2% είχε περιορίσει τα έξοδα για ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 38,6%.
- Πέρυσι το 8,6% δήλωνε ότι είχε περιορίσει τα έξοδα για είδη καθαριότητας σπιτιού. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 26,7%.
- Το 2013 το 7,8% είχε περιορίσει τα έξοδα για είδη προσωπικής υγιεινής. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 25,7%.
- Το 2013 το 7,3% είχε περιορίσει τα έξοδα για καλλυντικά. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 28,9%.
- Το 2013 το 6,7% είχε περιορίσει τα έξοδα για οικιακό εξοπλισμό. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 27,2%.
- Το 2013 το 6,1% δήλωνε ότι είχε περιορίσει τα έξοδα για υγεία. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 22,5%.
- Το 2013 το 3,5% είχε περιορίσει τα έξοδα για εκπαίδευση. Το 2014 το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 19,7%.

ΣΤΕΡΕΨΕ Η ΜΕΣΑΙΑ ΤΑΞΗ
Η εκτίναξη του αριθμού των καταναλωτών που μείωσαν την κατανάλωση όλων των κατηγοριών αγαθών δείχνει ότι η καταναλωτική φτώχεια στη χώρα μας έχει επηρεάσει ακόμη και τα μεσαία εισοδήματα, που μέχρι και το 2013 έδειχναν ότι μπορούσαν να υποστηρίξουν την κατανάλωση. Κρίνεται τραγική η εκτίναξη των ποσοστών που αφορούν τη θέρμανση-ψύξη, τις καθολικές υπηρεσίες (ηλεκτρισμός, νερό, τηλεπικοινωνίες, μετακινήσεις), την υγεία και την εκπαίδευση. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό 66,4% θεωρούν ότι γνωρίζουν τα δικαιώματά τους. Όμως, όταν ρωτήθηκαν για το τι δικαιούνται σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος, εύστοχα απάντησε μόλις το 3,4%.

Σύγκριση μείωσης της κατανάλωσης
Κατηγορίες    Απρίλιος 2013 (%)    Μάρτιος 2014 (%)
Ένδυση - υπόδηση    71,7    79
Διασκέδαση    57,3    61,8
Τρόφιμα    48,4    55,2
Μετακινήσεις (Ι.Χ., ταξί, ΜΜΜ)    21,2    49,4
Θέρμανση - ψύξη    20,8    47,6
Διακοπές    20    38,6
Ηλεκτρικό ρεύμα, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες    17,2    37,4
Είδη καθαριότητας σπιτιού    8,6    28,9
Είδη προσωπικής υγιεινής    7,8    27,2
Καλλυντικά    7,3    26,7
Οικιακός εξοπλισμός (έπιπλα, οικιακές συσκευές, λευκά είδη)    6,7    25,7
Υγεία    6,1    22,5
Εκπαίδευση    3,5    19,7

ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΕΓΑΣΗΣ Με ανεπαρκή θέρμανση και κλιματισμό 3 εκατ. Έλληνες
Σε σπίτια με μη επαρκή θέρμανση ζούσαν περίπου 3 εκατομμύρια πολίτες της χώρας το 2012 (1,1 εκατομμύριο περισσότεροι σε σύγκριση με το 2007), ενώ 265.000 και 200.000 δεν είχαν επαρκή υδραυλική και ηλεκτρολογική εγκατάσταση αντίστοιχα.
Τα παραπάνω στοιχεία προέκυψαν από έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για τις συνθήκες στέγασης των ελληνικών νοικοκυριών το 2012 (εισοδήματα 2011). Όπως διαπιστώθηκε, το 15,6% του συνολικού πληθυσμού αντιμετώπιζε στενότητα χώρου στην κατοικία του. Στο φτωχό πληθυσμό, δηλαδή σε αυτόν που έχει εισόδημα μικρότερο ή προς το κατώφλι της φτώχειας, πρόβλημα στενότητας αντιμετώπιζε το 23,9% και στο μη φτωχό πληθυσμό το 13,2%. Τα ποσοστά για το 2007 (εισοδήματα 2006) ήταν 21,5%, 25% και 20,5% αντίστοιχα. Το 1,8% του συνολικού πληθυσμού διαβιούσε σε κατοικία µε µη επαρκή ηλεκτρολογική εγκατάσταση (τα ποσοστά του φτωχού και του µη φτωχού πληθυσμού ήταν αντίστοιχα 5,7% και 0,8%), ενώ το 2,4% µε µη επαρκή υδραυλική εγκατάσταση (τα ποσοστά του φτωχού και του µη φτωχού πληθυσμού ήταν 9,6% και 0,3%).
Το 74,1% του συνολικού πληθυσμού το 2012 διέθετε κεντρική θέρμανση στην κατοικία του (τα ποσοστά του φτωχού και του µη φτωχού πληθυσμού ήταν 63,6% και 77,1%), ενώ το 26,8% ζεσταινόταν ανεπαρκώς κατά τη διάρκεια του χειμώνα (τα ποσοστά του φτωχού και του µη φτωχού πληθυσμού ήταν 36,2% και 24,1%). Το 34,9% διαβιούσε σε κατοικία που δεν ήταν επαρκώς δροσερή κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (τα ποσοστά του φτωχού και του µη φτωχού πληθυσμού 49,4% και 30,8%). Οι αναλογίες το 2007 ήταν 31,2%, 39,4% και 29% αντίστοιχα.
Το 14,5% δήλωνε πολύ ικανοποιημένο από την κατοικία του (τα ποσοστά του φτωχού και του µη φτωχού πληθυσμού ήταν 9,2% και 16%), ενώ το 3,8% των νοικοκυριών δήλωνε μεγάλη δυσκολία πρόσβασης σε παντοπωλείο-σούπερ μάρκετ, το 5,4% σε τράπεζα, το 4,5% σε ταχυδρομείο, το 4,8% σε μέσα μαζικής μεταφοράς, το 4,4% σε υπηρεσίες υγείας και το 1,8% σε σχολεία. Τα ποσοστά για το 2007 ήταν 3,7%, 9,9%, 7,8%, 5,1%, 7,2% και 4,3% αντίστοιχα. Το 2,3% των νοικοκυριών θα αναγκαζόταν να αλλάξει κατοικία, ενώ το 11,5% προγραμμάτιζε να αλλάξει κατοικία εντός του επόμενου εξαµήνου.
Η έρευνα διενεργήθηκε σε τελικό δείγμα 5.626 νοικοκυριών και σε 13.869 μέλη των νοικοκυριών αυτών, εκ των οποίων 11.698 ηλικίας 16 ετών και άνω. Ο μέσος όρος μελών υπολογίστηκε ανά νοικοκυριό στα 2,5, ενώ όλες οι απαντήσεις δόθηκαν από τον υπεύθυνο του νοικοκυριού.


Του Κώστα Σιαμέλη
R2unit@hotmail.com
Πηγή δημοσίευσης: www.makthes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου