Τρίτη 11 Αυγούστου 2015

Έξι έλληνες εκπαιδευτικοί στο Μπανγκλαντές!



των Δ. Γκότζου και Θ. Γούτα
Φωτογραφίες: (C) Θοδωρής Γούτας / ActionAid Ελλάς

Έξι έλληνες εκπαιδευτικοί και δύο στελέχη του εκπαιδευτικού τομέα της ActionAid Ελλάς συμμετείχαμε φέτος σε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μπανγκλαντές. Η επίσκεψη αποτελεί δράση του τριετούς ευρωπαϊκού προγράμματος Send my Friend to School (Στείλε το Φίλο μου Σχολείο) που έχει ως κύριο στόχο την ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση των μαθητών σχετικά με το δικαίωμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που αποτελεί και τον 2ο Αναπτυξιακό Στόχο της Χιλιετίας. Πρόκειται για το τρίτο στη σειρά ερευνητικό ταξίδι που πραγματοποιείται σε αυτό το πλαίσιο. Τα δυο προηγούμενα ταξίδια έγιναν στην Κένυα το 2013 και στη Ρουάντα το 2014.
Σκοπός της επίσκεψης μας ήταν η επιτόπια μελέτη του συστήματος πρωτοβάθμιας  και δευτεροβάμιας εκπαίδευσης της χώρας. Eπισκεφτήκαμε νηπιαγωγεία, παιδικούς σταθμούς και σχολεία, μια από τις παραγκουπόλεις της πρωτεύουσας Ντάκα και την αγροτική περιοχή Jamalpur.
Παρακολουθήσαμε μαθήματα στις τάξεις, σχεδιάσαμε και συμμετείχαμε σε ομαδικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, καταγράψαμε συνεντεύξεις από μαθητές/τριες κι εκπαιδευτικούς, γευματίσαμε στα σπίτια αγροτικών οικογένειών και περάσαμε πολλές ώρες συζητώντας μαζί τους. Ακούσαμε τους προβληματισμούς τους και εκφράσαμε τις προτάσεις μας.
Στην Ντάκα επισκεφθήκαμε το γραφείο της Αction Aid στο Μπανγκλαντές και ενημερωθήκαμε από στελέχη της για τις δράσεις τους. Για τρεις ημέρες επισκεφτήκαμε ένα από τα Happy Homes, τα οικοτροφεία νεαρών ευάλωτων κοριτσιών που υποστηρίζει η ActionAid, όπου διδάσκονται μουσική, χορό, ραπτική και μαγειρική. Τα κορίτσια μας καλωσόρισαν με τραγούδια και χορούς. Συμμετείχαμε στις δραστηριότητές τους στο οικοτροφείο και τις συνοδεύσαμε στο σχολείο της γειτονιάς τους. Κατά τη διάρκεια της τριήμερης επικοινωνίας μας συνδεθήκαμε μεταξύ μας και η στιγμή του αποχωρισμού ήταν γεμάτη συγκίνηση. 


Στην περιοχή της Jamalpur γνωρίσαμε τις γυναίκες μιας υπαίθριας σχολής ενδυνάμωσης στην οποία διδάσκονται ανάγνωση, γραφή και τα δικαιώματά τους. Επίσης εκπαιδεύονται στη μείωση του κινδύνου καταστροφών δηλαδή μαθαίνουν πώς να προστατεύονται από τα ακραία καιρικά φαινόμενα που συχνά πλήττουν την περιοχή τους.
Σε κάθε μας επίσκεψη οι άνθρωποι μας καλωσόριζαν με περισσή ευγένεια, χαμόγελα και διάθεση να ακούσουν τις προτάσεις μας για τη βελτίωση των συνθηκών διδασκαλίας τους.
Απώτερος στόχος της δράσης είναι η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού που θα αφορά το δικαίωμα στην εκπαίδευση σε σχέση με θέματα παιδικής εργασίας, μετανάστευσης, κατασκευής ρούχων, εθνικής γλώσσας, παιδικού γάμου, κλιματικής αλλαγής και δικαιωμάτων του παιδιού.
Οι έλληνες εκπαιδευτικοί θα οργανώσουμε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκειμένου να εντάξουν και να συνδέσουν το εκπαιδευτικό υλικό με τα διάφορα διδακτικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, της ευέλικτης ζώνης, των ερευνητικών εργασιών και των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων.
Το Μπανγκλαντές (πρώην Ανατολικό Πακιστάν) βρίσκεται στη νοτιοανατολική Ασία, ανατολικά της Ινδίας. Στο νότο βρέχεται από τον κόλπο της Βεγγάλης. Η έκτασή της χώρας είναι περίπου όση και της Ελλάδας, ωστόσο ο πληθυσμός της ξεπερνά τα 160.000.000 κατοίκους! Το Μπανγκλαντές απέκτησε την ανεξαρτησία του από το Πακιστάν το 1971, ύστερα από έναν αιματηρό πόλεμο που πολλοί χαρακτηρίζουν ως γενοκτονία. Έπειτα από αρκετά πραξικοπήματα κι αλλαγές στο σύνταγμα καθιερώθηκε ο κοσμικός χαρακτήρας του κράτους. Οι κάτοικοι είναι κυρίως Μουσαλμάνοι, ωστόσο υπάρχουν μειονότητες κυρίως Ινδουιστών αλλά και Βουδιστών και Χριστιανών. Η χώρα βιώνει τις δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, καθώς εξαιτίας της μέρος του πληθυσμού της αναγκάζεται να μεταναστεύσει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου