Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας (Έκθεση) άρχισαν οι
Πανελλαδικές Εξετάσεις στα ΓΕΛ (8 Ιουνίου). Το θέμα των Πανελληνίων που έπεσε
στους υποψηφίους των ΓΕΛ είναι η Παιδεια και η Εκπαίδευση κείμενο του Δ. Ν.
Μαρωνίτη, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», 1/3/2009 και
8/3/2009 (το κείμενο προσαρμόστηκε για τον σκοπό της αξιολόγησης).
Σε γενικές γραμμές τα θέματα χαρακτηρίζονται βατά και χωρίς μεγάλες
δυσκολίες για τους υποψηφίους. Ο καλά προετοιμασμένος μαθητής δεν είχε να
φαβηθεί κάτι, καθώς επρόκειτο για θεματική ενότητα που διδάχθηκε τόσο στο
σχολείο όσο και στο Φροντιστήριο.
Άλλωστε η Παιδεία και η Εκπαίδευση θεωρούνται
από τις βασικότερες θεματικές κατηγορίες. Το κείμενο του Μαρωνίτη μπορούσε με
ένα καλό διάγραμμα στο πρόχειρο και οργάνωση των βασικών στοιχείων απ την
πλευρά του μαθητή να γίνει εύκολα περίληψη, ενώ το πάντα κρίσιμο ΘΕΜΑ Β, στο
οποίο οι υποψήφιοι εξετάζονται στη Θεωρία, στις ερωτήσεις κατανόησης και στις
λεξιλογικές ασκήσεις, επίσης θεωρείται μέτριας δυσκολίας. Όσον αφορά την έκθεση
η τακτική του Υπουργείου και της επιτροπής θεμάτων να χωρίζει το θέμα σε
υποερωτήματα-κάτι που συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια κρίνω πως βοηθά σημαντικά
τους μαθητές να δομήσουν καλύτερα και πληρέστερα το κείμενο της Έκθεσής τους
και ν’ απαντήσουν με σαφήνεια στα βασικά ζητούμενα του θέματος.
ΚΑΛΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που
εξετάστηκαν σήμερα και καλή συνέχεια στα επόμενα μαθήματα των Πανελληνίων
Εξετάσεων 2018!
Δημήτρης Χ. Παυλακούδης
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ – ΜΑ Μεσαιωνικής
και Βυζαντινής Φιλολογίας ΑΠΘ
ΔΕΙΤΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ το θέμα της έκθεσης των ΓΕΛ 2018
Παιδεία και εκπαίδευση είναι δύο
όροι που συχνά πυκνά εναλλάσσονται, σάμπως να πρόκειται για συνώνυμα, με
ταυτόσημο νόημα και στόχο∙ θεωρητικό και πρακτικό. Ως ρίζα και κορμός ενός
πολύκλαδου δένδρου, η λέξη παιδεία (δυσμετάφραστη ή και αμετάφραστη στις ξένες
γλώσσες) εμφανίζει εξελισσόμενο, σημασιολογικό και λειτουργικό εύρος και βάθος.
Οι αρχές της ανιχνεύονται στον Αισχύλο και στον Σοφοκλή, δηλώνοντας κατ΄ αρχήν
την τροφή και την ανατροφή ενός παιδιού, αλλά και την καλλιέργεια ενός δένδρου.
Στον Πλάτωνα η λέξη σαφώς πλέον αναβαθμίζεται και αναδεικνύεται σε μέτρο γνώσης
και αρετής, καλύπτοντας τελικώς τόσο την πλατωνική οντολογία όσο και την
πλατωνική επιστήμη.
Δ. Ν. Μαρωνίτης, εφημερίδα «Το
Βήμα της Κυριακής», 1/3/2009 και 8/3/2009 (το κείμενο προσαρμόστηκε για τον
σκοπό της αξιολόγησης).
A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας
την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90-110 λέξεις). Μονάδες 25
Β1. Να επαληθεύσετε ή να
διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό
σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α. Το περιεχόμενο του όρου
«παιδεία» παραμένει αμετάβλητο στο πέρασμα του χρόνου. β. Η παιδεία στον
Αισχύλο και τον Σοφοκλή αφορά αποκλειστικά στον άνθρωπο. γ. Η λέξη παιδία για
τους αρχαίους Έλληνες σήμαινε την παιδαριώδη φλυαρία και ανοησία. δ. Η
«παιδεία» και η «εκπαίδευση» είναι έννοιες εντελώς άσχετες μεταξύ τους. ε. Η
εκπαίδευση λειτουργεί ως θεσμοθετημένη διαδικασία. Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε έναν τρόπο
ανάπτυξης της τελευταίας παραγράφου του κειμένου «Από εκεί … υποχρεωτική.»
(μονάδες 2) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο
(μονάδες 3).
Μονάδες 5
β) Να γράψετε ποια νοηματική
σχέση εκφράζουν οι παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις (με έντονη γραφή στο
κείμενο) στην τρίτη παράγραφο: Ωστόσο επομένως προκειμένου Που πάει να πει ότι
κυρίως Μονάδες 5
Β3. α) Να ξαναγράψετε τις
ακόλουθες προτάσεις/περιόδους λόγου του κειμένου, αντικαθιστώντας καθεμιά από
τις υπογραμμισμένες λέξεις με μία συνώνυμή της, χωρίς να αλλάζει το νόημα: - Οι
αρχές της ανιχνεύονται στον Αισχύλο και στον Σοφοκλή. - Η ίδια λέξη [...]
σκοπίμως συνάπτεται κάποτε τόσο με την παιδία όσο και με την παιδιά. - [...] το
οποίο, όσο βλέπω στα λεξικά, εμφανίζεται πρώτη φορά στον πλατωνικό Κρίτωνα. -
[...] δημιουργεί σύγχυση εις βάρος και των δύο συντελεστών της κρίσιμης αυτής
συζυγίας. - Από εκεί και πέρα αρχίζουν προφανείς και λανθάνουσες διαφορές
[...]. Μονάδες 5 β) Να αντικαταστήσετε καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις (υπογραμμισμένες
στο κείμενο) με μία αντώνυμή της: - αναβαθμίζεται (1η παράγραφος) -
μεταγενέστερη (2η παράγραφος) - επιτρέπουν (3η παράγραφος) - ιδιωτική (3η
παράγραφος) - διαφορές (4η παράγραφος) Μονάδες 5
Β4. Στην πρώτη παράγραφο του
κειμένου «Παιδεία … αφετέρου» κυριαρχεί η παθητική φωνή.
α) Να εντοπίσετε δύο ρήματα
παθητικής φωνής σε αυτή την παράγραφο (μονάδες 2).
β) Να εξηγήσετε πώς λειτουργεί η
παθητική φωνή στη διαμόρφωση του ύφους του κειμένου στη συγκεκριμένη παράγραφο
(μονάδες 3). Μονάδες 5
Γ1. Με αφορμή διάλογο που έχει
ανοίξει στη σχολική κοινότητα σχετικά με τον μορφωτικό ρόλο του σχολείου στον
21Ο αιώνα, γράφετε ένα άρθρο (500600 λέξεις) στη μαθητική εφημερίδα στο οποίο:
α) υποστηρίζετε την άποψη ότι το
σχολείο οφείλει, παράλληλα με την εκπαιδευτική, να ασκεί και παιδευτική
λειτουργία, και
β) προτείνετε, αιτιολογημένα,
τρόπους με τους οποίους εκπαιδευτικοί και μαθητές/μαθήτριες μπορούν να
συμβάλλουν στην ενίσχυση του παιδευτικού ρόλου του σχολείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου