Φουντώνουν οι φήμες για τις
επικείμενες ριζικές αλλαγές στο γενικό και τεχνικό λύκειο, ενώ συνεχίζεται η
αναμονή για τη δημοσιοποίηση του σχετικού νομοσχεδίου. Την ίδια ώρα το φως της
δημοσιότητας βλέπουν πληροφορίες για αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του γυμνασίου.
Από την πλευρά τους οι καθηγητές συνεχίζουν τις
κινητοποιήσεις κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, δηλώνοντας έτοιμοι για «θερμό»
Σεπτέμβρη και εκφράζοντας την άποψη ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η ομαλή
έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι αμφίβολη. Μετά τις παναττικές κινητοποιήσεις
που πραγματοποίησε η ΑΔΕΔΥ την προηγούμενη Πέμπτη και Παρασκευή με συμμετοχή
της ΟΛΜΕ, στη Θεσσαλονίκη οι επιτροπές αγώνα καθηγητών των τοπικών ΕΛΜΕ
αποφάσισαν να αντιδράσουν καίγοντας συμβολικά (αύριο Δευτέρα και ώρα 8 μ.μ. στη
συμβολή των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους) τις διαπιστωτικές πράξεις
διαθεσιμότητας, τις οποίες καλούνται να παραλάβουν από τα σχολεία τους ήδη από
την περασμένη Παρασκευή.Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την τελική λίστα του υπουργείου Παιδείας τίθενται σε καθεστώς διαθεσιμότητας 2.122 καθηγητές επαγγελματικής εκπαίδευσης, μετά την κατάργηση ειδικοτήτων και συνεπώς την κατάργηση οργανικών θέσεων.
Επιπλέον, η ΟΛΜΕ δηλώνει σε υψηλούς τόνους ότι αντιτίθεται στις μετατάξεις εκπαιδευτικών από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι οποίες αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα και αφορούν περί τους 5.000 καθηγητές πληροφορικής, ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικών, μουσικής και γυμναστές.
Τέλος, η ομοσπονδία προχωρά σε υπόδειξη νομικών ενεργειών ώστε τα μέλη της να αποκρούσουν μα κάθε μέσο τόσο τη διαθεσιμότητα όσο και το ενδεχόμενο απόλυσης. Ενδεικτικά, σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για δυνατότητα προσφυγής ακύρωσης κατά της απόφασης στα κατά τόπους διοικητικά εφετεία, στο πλαίσιο της συνταγματικής κατοχύρωσης της παιδείας ως δημόσιου κοινωνικού αγαθού και του δικαιώματος στην εργασία, αλλά και για δυνατότητα αίτησης προσωρινής αναστολής της απόφασης της πράξης διαθεσιμότητας. Επιπλέον τονίζεται ότι ο εκπαιδευτικός δεν είναι υποχρεωμένος να παραλάβει τη διαπιστωτική πράξη, αλλά όποιοι παραλαμβάνουν μπορούν να υπογράφουν ‘με επιφύλαξη για κάθε νόμιμο δικαίωμά μου’».
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΑΛΛΑΓΩΝ
Διαρροές και δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό Τύπο αναφέρονται σε αλλαγές που φέρνει το αναμενόμενο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, τα εξεταζόμενα μαθήματα των πανελλαδικών μειώνονται από έξι σε τέσσερα ενώ τα επιστημονικά πεδία από τέσσερα σε τρία ως εξής: ανθρωπιστικών σπουδών, θετικών σπουδών, οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών σπουδών. Στις θετικές σπουδές αναμένεται να συμπεριληφθούν οι επιστήμες υγείας και οι πολυτεχνικές σχολές. Όσον αφορά τα εξεταζόμενα μαθήματα, στις ανθρωπιστικές σπουδές αντιστοιχούν αρχαία ελληνικά, ιστορία και λατινικά, στις επιστήμες υγείας φυσική, χημεία και βιολογία και στις πολυτεχνικές σχολές μαθηματικά, φυσική και χημεία. Οι υποψήφιοι για παιδαγωγικά τμήματα θα εξετάζονται σε μαθηματικά και στοιχεία στατιστικής, φυσική και ιστορία, ενώ οι υποψήφιοι για τμήματα πολιτικών επιστημών και κοινωνιολογίας σε μαθηματικά και στοιχεία στατιστικής, οργάνωση και λειτουργία της πολιτείας και ιστορία ή οικονομία. Η νεοελληνική γλώσσα παραμένει κοινό εξεταζόμενο μάθημα για το σύνολο των υποψηφίων.
Βάσει του νέου νομοσχεδίου λέγεται ότι θα αποσυνδεθούν οι πανελλαδικές από τις απολυτήριες εξετάσεις του λυκείου, στις οποίες εκτιμάται ότι θα εξετάζονται έξι έως οκτώ μαθήματα. Επιπλέον, οι μαθητές θα επιλέγουν κύκλο σπουδών κατά τη Β’ τάξη του λυκείου παρακολουθώντας ορισμένα μαθήματα εξειδίκευσης, ενώ στην Γ’ τάξη η εξειδίκευση των μαθημάτων ενισχύεται σημαντικά, ανάλογα με την επιλογή σπουδών του υποψηφίου.
Παράλληλα, το μάθημα της φιλοσοφίας καθιερώνεται ως βασικό στο πρόγραμμα της Β’ λυκείου όπως και η πολιτική παιδεία στην Α’ και Β’ λυκείου.
Τέλος, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) αναμένεται να καταργηθεί και ταυτόχρονα να ιδρυθεί ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, ένας εποπτικός οργανισμός με διευρυμένες αρμοδιότητες, καθώς και «τράπεζα θεμάτων» προκειμένου να αποφεύγονται περιστατικά διαφωνίας και αντιπαράθεσης με αφορμή την επιλογή θεμάτων.
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ
Το νέο τεχνικό λύκειο φημολογείται ότι θα περιλαμβάνει τους εξής 12 τομείς: μηχανολογίας, ηλεκτρολογίας, ηλεκτρονικής, δομικών έργων, αγροτικών εκμεταλλεύσεων, τροφίμων και διατροφής, περιβάλλοντος και φυσικών πόρων, εφαρμοσμένων τεχνών και καλλιτεχνικών σπουδών, τουριστικών και πολιτιστικών μονάδων, διοίκησης και οικονομίας, ναυτικών-πλοιάρχων και ναυτικών-μηχανικών. Όπως έχει επισημάνει επανειλημμένα ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, οι μαθητές του νέου τεχνικού λυκείου θα έχουν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους δυνατότητα πρακτικής άσκησης (θεσμός μαθητείας), ώστε να καθίσταται ευκολότερη η εν συνεχεία απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας.
Στο πρόγραμμα του νέου τεχνικού λυκείου θα δοθεί βαρύτητα σε μαθήματα γενικής παιδείας όπως η νεοελληνική γλώσσα και τα μαθηματικά αλλά και η φυσική, η χημεία, η ιστορία και τα θρησκευτικά, ενώ προβλέπεται διδασκαλία ξένων γλωσσών (αγγλικών) δύο ώρες την εβδομάδα και πληροφορικής κατά πάσα πιθανότητα έξι ώρες την εβδομάδα.
Τέλος, όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα του γυμνασίου, πληροφορίες κάνουν λόγο για κατάργηση της τεχνολογίας ως αυτόνομου μαθήματος -και συνακόλουθα για κατάργηση άνω των 1.300 οργανικών θέσεων τεχνολόγων καθηγητών- και για αντικατάστασή του με ένα νέο πεδίο υπό τον τίτλο «βιωματικές δράσεις, συνθετικές, δημιουργικές - project». Για το συγκεκριμένο θέμα, μάλιστα, η Ένωση Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών έχει ήδη εκδώσει ανακοίνωση στην οποία «καταγγέλλει τις προθέσεις του υπουργείου».
Επιπλέον, μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας καλλιτεχνικών και μαθημάτων μουσικής, γυμναστικής, βιολογίας -με ταυτόχρονη αύξηση στο λύκειο- και οικιακής οικονομίας, ενώ αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας φυσικής, πληροφορικής και αγγλικών.
ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ Άλλο ΕΠΑΛ, άλλο ΙΕΚ
Εν αναμονή της δημοσιοποίησης και κατάθεσης του νομοσχεδίου για το νέο λύκειο, καθηγητές επαγγελματικής εκπαίδευσης και διευθυντές επαγγελματικών λυκείων και σχολών δίνουν έμφαση σε βασικές διαφορές μεταξύ ΕΠΑΛ και ΙΕΚ, δεδομένου ότι το αρμόδιο υπουργείο υποστηρίζει ότι οι υπό κατάργηση ειδικότητες των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ προσφέρονται σε δημόσια ΙΕΚ στα οποία θα έχουν στο εξής πρόσβαση και οι απόφοιτοι γυμνασίου. Επιπλέον, οι καθηγητές υποστηρίζουν ότι πολλές υπό κατάργηση ειδικότητες -με χαρακτηριστικό παράδειγμα ειδικότητες του τομέα υγείας όπως βοηθοί νοσηλευτές- έχουν ζήτηση και προσφέρουν επαγγελματική αποκατάσταση όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές χώρες της Ευρώπης.
«Το θέμα είναι κρίσιμο. Τα ΕΠΑΛ είναι κομμάτι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και προσφέρουν στους απόφοιτους απολυτήριο ισάξιο με εκείνο των γενικών λυκείων καθώς και τη δυνατότητα πρόσβασης σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Επιπλέον, οι μαθητές μας έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα της ειδικότητάς τους σε ΙΕΚ, και μάλιστα να εγγραφούν σε προχωρημένο εξάμηνο σπουδών. Τι πρόκειται να γίνει τώρα, με τη φοίτηση σε ΙΕΚ απευθείας από το γυμνάσιο, και τι αποτέλεσμα θα έχει, είναι άγνωστο», αναφέρει διευθύντρια ΕΠΑΛ της Θεσσαλονίκης. Αναφορικά με το ίδιο θέμα, διευθυντής ΕΠΑΛ της δυτικής Θεσσαλονίκης αναφέρει τα εξής: «Τα ΙΕΚ είναι ινστιτούτα κατάρτισης, ευέλικτα και πολύ χρήσιμα για ενήλικες και όχι για ανήλικους. Είναι σοβαρό το θέμα: άλλο ανήλικος και άλλο απόφοιτος γυμνασίου. Τι θα γίνει, θα στρέψουν εκεί τα παιδιά μετά το γυμνάσιο; Χωρίς σχολική ζωή, δραστηριότητες, εκδρομές, εκκλησιασμό -διότι πολλοί κόπτονται και για τη θρησκευτική αγωγή των μαθητών-, χωρίς νουθεσίες, παιδαγωγικές συνεδριάσεις ή κυρώσεις οι οποίες έχουν παιδαγωγικό ρόλο. Οι διδάσκοντες στα ΙΕΚ ονομάζονται εκπαιδευτές και όχι εκπαιδευτικοί. Είναι λογικό οι μισοί από αυτούς να είναι επαγγελματίες και όχι εκπαιδευτικοί, αφού οι καταρτιζόμενοι -και όχι μαθητές- πρέπει να διδαχθούν από τους αυριανούς τους συναδέλφους».
Πηγή δημοσίευσης: www.makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου